torsdag, august 13, 2009

Fredrikstad!
Nå er jeg endelig kommet! Bor i en søt liten hybel som rommer meg og mitt, pluss litt til.
Jeg har kommet meg godt innenfor, og koser meg akkurat nå med kveldsmat. Den består av brødskive, majones og agurk. deilig!
middagen min i dag var en enestående tomatsuppe! Det var veldig godt!
Nå kom det visst 4 stjerners middag på TV norge også. Kanskje jeg skal se på det. Ikke det at jeg er så veldig begeistret over de som er med, men jeg får meg kanskje en god latter.

Ellers så er planene for kvelden å skrive ned noen ting jeg helt sikkert jeg har glemt hjemme.. det er jo alltid sånn. Jeg glemmer ting. som de fleste andre, regner jeg med. Også skal jeg lese litt mer i Narnia tenker jeg. Jeg må bli ferdig med den, fordi min lillebror skal låne den.
Den er sinnsykt spennende! om du ikke har lest den, så anbefaler jeg det virkelig!
Den har gitt meg mye, fordi det er mulig å trekke paraleller mellom Narnia og Bibelen. forskjellige historier.

siden jeg ble så veldig gira nå så skal jeg gi deg et eksempel.
Har du dett narnia, heksen, løven og klesskapet? Hvis du har sett den så vet du at Aslan, altså løven, ofrer seg selv for Edmund. Aslan har en avtale med heksa hvit. Ho skal få alle synderne, mens Aslan skal ha alle som ikke synder.

Når Edmund ble lurt av heksa ble han en synder, for han skjønte etterhvert at det var feil. men fortsatte med planen sin. Aslan og heksa hvit gjorde nok en avtale når dette hadde skjedd. Edmund skulle bli syndfri hvis det kunne ofres en som aldri har syndet.
Aslan ofrer seg selv. Akkurat som Jesus gjorde for oss. Vi er som Edmund, og Jesus ble oftet på korset for at vi skulle bli syndfrie! Dette er bare èn av mange paraleller mellom boka og Bibelen.

Jah, da tror jeg ikke jeg har så veldig mye mer jeg vil si for denne gang.

Ingen kommentarer: