torsdag, mars 11, 2010

uskreven regel..

Det er ganske morsomt å se på de "uskrevne" reglene vi har her i Norge. Jeg kan ta et eksempel som jeg opplevde her en dag. Den fine regelen om at man ikke kan sette seg for nære en person. Jeg satt tilfeldigvis på Oslo S. Der er det som kjent, for dere som har vært der, fine benker å sitte på mens man venter på togene. Jeg kommer bort til benkene, setter meg midt på en tom rad. Uten å egentlig tenke mer over hvorfor jeg satte meg akk der. Etterhvert som tiden går fylles benken opp. Det kommer en gutt som setter seg to plasser bortenfor meg, med bagen sin imellom oss. En passe avstand, tenker jeg. Veldig ubevisst. Jeg blir oppmerksom på denne ubevisste tanken når jeg kjenner jeg blir irritert over damen som setter seg klint opptil meg på andre siden, når det var mange plasser ledige lenger borte. Fortsatt er tanken ubevisst. Men etterhvert kjenner jeg at jeg må ta meg sammen. Hvorfor skulle hun ikke få sitte på plassen ved siden av meg? den var jo tross alt ledig!
Samtidig så kjenner jeg at mine grenser blir tøyd hver eneste dag, sånn rundt halv fire-fire tiden. Hvis jeg finner ut at jeg skal være så dum å presse meg inn på en stappfull buss hjem. Det starter for så vidt utenfor. Her er det ikke noen som helst form for køsystem. Her er det klyngefaktoren som gjelder! Og det finnes de smarte som løper rundt klynga og faktisk slipper inn først. om dette hadde fantes sted i England feks, ville du nok ikke kommet fra stedet uten å ha hørt hva den gamle damen som en gang stod først mente om saken.. Der er det strengere sosialeregler, om jeg kan kalle det det.. Men over til Norge igjen..
Om du ikke har hatt intim kontakt før, så får du det garantert her! Kanskje ikke i den form av at man står som sill i tønne. Men du får garantert en eller ei ved siden av deg. Du kan sikkert få mer intim kontakt på andre busser.. Kanksje du skal prøve min buss for å trene deg opp?
uansett, jeg kjenner at mine grenser blir testet her! Spesielt når "stopp"knappen ikke er i nærheten av meg, men tvers over vedkommende ved siden av deg!
Du må på en eller annen fiks måte klare å lene deg lydløst over, og helst uten å være nær vedkommende, for så å finne ut at knappen ikke funker!! Det er her det begynner å lyse en lampe foran øynene mine. Nei, la meg rette på meg selv... blinke med store bokstaver, KRISE!!
Men tro det eller ei, jeg kommer meg av på riktig sted alltid!

det finnes mange andre uskrevne regler også, men de får komme i en annen blogg!

Ingen kommentarer: